گزارش مهر به مناسبت روز جوان:
از شهرت تارزان در داخل كشور تا غربت قهرمانان ملی
بلاگ سان: موضوع کم کاری جامعه و دولت ها در الگو سازی برای نسل جوان با گسترش فضای مجازی بیش از پیش به چشم می خورد با این وجود همچنان خلا نبود برنامه ای موثر برای معرفی الگوی مناسب در کشور حس می شود.
خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: « جوانان»؛ این واژه ای که شاید بتوان گفت در معادلات سیاسی و اجتماعی این روزهای کشور و حتی خانواده ها مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته است. کسانی که باید آینده این سرزمین را رقم بزنند و کودکان و نوجوانانی که نسل جوان بعدی کشور را تشکیل خواهند داد اما بنظر می رسد دستگاه های متولی و جامعه، در نشان دادن مسیر درست و پشتیبانی از آنها چندان موفق نبوده است. این را می توان از حال و روز این ایام فضای مجازی و تأثیر آن بر روی نسل جدید کشور فهمید. حال و روزی که می توان گفت حتی صدای رهبر معظم انقلاب را نیز درآورده و ایشان طی سخنان اخیر خود، بر لزوم فعالیت مؤثر جوانان در این فضا و حضور در جبهه های جنگ نرم تاکید نمودند. بعلاوه ماجرای انتشار کلیپ اخیر یکی از خواننده ها در خارج از کشور و مورد توجه قرار گرفتن آن از طرف نوجوانان و جوانان نیز که ملتهب شدن فضای عمومی کشور را به دنبال داشت، چالش دیگری در جامعه روشن کرد. چالشی به نام نبود الگو و مسیری مناسب برای نسل جوان و نوجوان در کشور که کمبود آن توجه بیش از حد و پیروی این نسل از الگوهای نامناسب بومی یا غیر بومی را به دنبال دارد. این نبود الگو نیز شاخه دیگری از کم کاری جامعه، دولت ها و خانواده ها در معرفی مسیر درست به جوانان است. دلیل عدم موفقیت در معرفی الگوی مناسب به جامعه چیست؟ در همین راستا نیز ابوالفضل باقری معاون گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب در قرارگاه بقیه الله در گفتگو با خبرنگار مهر، درباب علل عدم تبیین الگویی مناسب برای جوانان و نوجوانان اظهار داشت: در موضوع الگو سازی برای نوجوانان و جوانان الگوهای بسیاری در صدر اسلام، تاریخ معاصر، دوران قبل و پس از انقلاب و غیره داریم اما متأسفانه نتوانستیم به خوبی به این الگوها بپردازیم. وی با اعلان اینکه یکی از علل اصلی عدم مطرح شدن مطلوب الگوها به جامعه عدم استفاده از ظرفیت رسانه ها است، عنوان کرد: متأسفانه ما از ظرفیت رسانه غافل هستیم و همین مورد باعث شده تا نتوانیم الگوهای تاریخ کشور را به نسل جوان ارائه نماییم بعنوان مثال جنگ دفاع مقدس غالباً توسط جوانان کشور مدیریت شد و شهدای شاخص ما اکثراً کمتر از ۳۰ سال سن داشته اند اما ما نتوانستیم معرفی و تبدیل آنها به یک الگوی اصلی برای جوانان را مدیریت نماییم. آسیبی به نام افسانه ای کردن الگوهای داخلی معاون گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب در قرارگاه بقیه الله با اشاره بر علل عدم مطرح شدن الگوهای داخلی اشاره کرد: یکی از لطمه ها دراین زمینه افسانه ای کردن الگوها بوده است. به شکلی که وقتی یک فردی را می خواهیم بعنوان الگو مطرح نماییم از مرحله ای که وی به رشد کامل رسیده آنرا مطرح می نماییم و شکست ها یا نقطه شروع آنرا تبیین نمی نماییم و همین موضوع سبب می شود تا از الگوها، شخصیتی افسانه ای و غیرقابل دسترس در جامعه مطرح شود و نسل جوان و نوجوان نتواند بصورت ملموس با آن الگو ارتباط برقرار کند. باقری اضافه کرد: متأسفانه همیشه الگوها را از زمانی که تبدیل به یک ابرقدرت می شوند معرفی می نماییم و همین مورد عامل مهمی در ضعف ما در زمینه الگو سازی است. هم اکنون و در جامعه فعلی شهدای مدافع حرم یکی از بهترین الگوها برای نسل جوان و نوجوان هستند بعلاوه خیلی از این شهدا غیر پاسدار بوده و بصورت داوطلبانه از نسل جوان در این میدان مبارزه شرکت کرده اند. اما هیچکدام از این شهدا بصورت مطلوب به جامعه معرفی نشدند بلکه معرفی آنها تنها در قالب یک یا چند کتاب بوده است. وی با اعلان اینکه افراد فعال در حوزه جنگ نرم یکی از مهم ترین الگوها برای جامعه هستند، عنوان کرد: الگو های قابل ارائه در جامعه باید از تمامی اقشار باشند تا بتوانند تمام عقاید و طیف های مختلف نسل جوان و نوجوان را پوشش دهند. افراد شاخص در زمینه های علمی، ورزشی، هنری، شهیدان، افراد مؤثر در تاریخ و سرنوشت کشور همچون مهم ترین الگوهایی هستند که می توان به آنها پرداخت. وقتی نخبگان بعد از ترور شناخته می شوند معاون گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب در قرارگاه بقیه الله، با اعلان اینکه یکی از با اهمیت ترین لطمه های جامعه ما در زمینه الگوسازی توجه به افراد شاخص و الگو بعد از از دست دادن آنها است، اظهار نمود: بعنوان مثال خیلی از نخبگان، شهدا و افراد موفق و جوان کشور بعد از ترور یا رخ دادن اتفاقی برای آنها شناسایی می شوند این در شرایطی است که باید از ظرفیت این افراد در زمان حضور آنها در جامعه استفاده گردد و در زمان حیات آنها را بعنوان الگو قرار داد. باقری با اشاره بر الگوهای فعلی جامعه اشاره کرد: هم اکنون الگوهای جوان بسیاری در کشور داریم که با اتکا به مردم در حال حل کردن مشکلات مختلف در کشور می باشند. بعنوان مثال هم اکنون فردی در جزایر کشور در زمینه گردشگری با راه اندازی یک ایده گردشگری، در حال فعالیت گسترده و خدمت رسانی است. جمعی جوانان در شهر همدان نیز مدرسه ای را با ایده خود افتتاح کردند که این مدرسه با محوریت آموزش مهارت های زندگی فعالیت می کند. در زنجان نیز تعدادی از جوانان با اتکای مردمی در حوزه محرومیت زدایی فعالیت گسترده دارند. حتی جوانان جهادی که در حوادث اخیر کشور نقش بسیار پررنگی داشتند نیز همچون با اهمیت ترین الگوهایی هستند که برای نسل فعلی و نسل آینده قابل بیان و مطرح کردن هستند. برای معرفی الگوی مناسب به نسل جوان چه باید کرد! وی در پاسخ به این پرسش که برای معرفی این الگوها باید چه اقدامی انجام داد عنوان کرد: برای معرفی و مطرح کردن یک الگو در جامعه باید همه نهادها نسبت به شناسایی این استعدادها بصورت محله به محل اقدام نمایند و نهادهای فرهنگی باید به شناسایی استعدادها و الگوهای جامعه بپردازند. متأسفانه هم اکنون دراین زمینه فعالیت گسترده ای صورت نمی گیرد. وی ادامه داد: بعد از شناسایی، مرحله معرفی آنها به جامعه اهمیت بسیاری دارد و باید این معرفی بصورت هنرمندانه و به شیوه جذاب خصوصاً برای نسل جوان صورت گیرد. این معرفی می تواند در قالب فیلم، سریال، استفاده از ظرفیت رسانه ملی، تئاتر، کتاب و غیره باشد. نهادها دراین زمینه و در سطح کلان وظیفه دارند تا مبادرت به شبکه سازی کرده و اطلاعات خودرا با یکدیگر به اشتراک گذارند. متأسفانه یکی از آفت های فعلی ما اقدام انحصاری نهادها است. این در شرایطی است که وحدت رویه نهادهای متولی دراین زمینه، می تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند. اگر الگوی مناسب به جوانان ارائه ندادیم، حق گلایه نداریم در همین خصوص نیز مجید ابهری جامعه شناس و لطمه شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباب نبود الگویی مناسب در جامعه برای نوجوانان و جوانان اظهار داشت: فرزندان برمبنای نهاد بشری خود اکثریت رفتارها و فرایندهای فردی و اجتماعی را از روی نمادهای رفتاری و تربیتی اطرافیان فرامی گیرند. نخستین الگوی تربیتی نیز والدین هستند که الفبای رفتار را به فرزندان منتقل می کنند سپس در مدرسه معلمان، اصلی ترین معماران شخصیت فرزندان و دوستان و هم بازی ها نیز یکی از اصلی ترین الگوهای رفتاری و در آخر جامعه و چهره های محبوب یا همان سلبریتی ها چهارمین گروه از الگوهای رفتاری نوجوانان و جوانان را می سازند. بطوریکه قالب نسل جوان و نوجوان پوشش و ظاهر خودرا برمبنای نمادهای سلبریتی ها برداشت و اجرا می کنند. ابهری افزود: رفتن به دنبال الگو در نهاد و خصیصه ذاتی بشر است و اگر ما الگوهای مورد نیاز فرزندان را به آنها ارائه ندهیم، آنها خود به جستجوی آن رفته و برمبنای نیاز ذاتی شأن آن الگو را پیدا می کنند. در اینجاست که احتمال رفتن نسل جوان و نوجوان به دنبال نمادهای نامناسب که کمتر با معیارها و ضوابط فرهنگی و دینی ما تطبیق دارد، رخ می دهد. این لطمه شناس اجتماعی با اعلان اینکه والدین و مربیان اگر این الگوها را به فرزندان ارائه ندهند حق گله و شکایت از نسل جوان و نوجوان را ندارند، اظهار داشت: مربیان و آموزگاران جانشین های والدین در جامعه هستند اما متأسفانه امروزه به خاطر گرفتاری های اقتصادی، مالی و فکری آموزش پرورش و والدین کمتر به فکر ارائه الگوی مناسب به فرزندان خود بوده و در مدارس نیز به این نکته مهم و حیاتی کمتر توجه می شود. ابهری با اعلان اینکه در جامعه ما الگوهای باارزش بسیاری وجود دارد، عنوان کرد: اما متأسفانه اغلب نهادها و خانواده ها از آن غافل بوده و کسی به فکر معرفی آنها به جامعه نیست. بطوریکه امروزه فرزندان در کمال تأسف بدون هیچ نوع محدودیتی، در فضای مجازی رها شده اند. از شهرت تارزان در داخل کشور تا غربت قهرمانان ملی وی با اعلان اینکه هم اکنون قالب نسل جوان و نوجوان الگوهای غیر داخلی و غیر بومی را بعنوان الگوی رفتاری خود قرار می دهند، اشاره کرد: اگر از نوجوانان و جوانان درباره افراد موفق و برتر کشور سوال شود، اطلاعات چندانی ندارند و از خصایص اصلی آنها آگاهی زیادی ندارند. این در شرایطی است که فرزندان ما شخصیت های بدون هویتی همچون مرد عنکبوتی، تارزان، خواننده های خارجی و غیره را می شناسند اما افرادی همچون آرش کمانگیر، قهرمانان ملی، شهدای کشور و غیره را کم تر می شناسند. این جامعه شناس با اعلان اینکه قصور عدم آشنایی نسل جوان با الگوهای داخلی بر گردن نهادهای متولی فرهنگی است، اشاره کرد: الگو سازی باید از نظر تربیتی و رفتاری کاربردی و اساسی باشد و دراین زمینه نباید تنها به یک کتاب، تندیس یا نامگذاری خیابان ها اکتفا کرد. بلکه باید خاصیت های اصلی رفتاری و سبک زندگی افراد موفق جامعه را در قالب فیلم، انیمیشن، داستان، تئاتر و غیره به نسل جوان و نوجوان ارائه شود.
منبع: blogsun.ir
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب