استاد دانشگاه ارمنستان:

راهبرد امام خمینی زنان را در تمام حوزه ها به توسعه مطلوب رساند

به گزارش بلاگ سان، استاد دانشگاه ارمنستان در عرصه مطالعه تاریخ ادیان با تمرکز بر جامعه شیعه با اشاره به جایگاه زن در اندیشه امام خمینی اظهار داشت: راهبرد ایشان زنان را در تمام حوزه ها به توسعه مطلوب رساند.

راهبرد امام خمینی زنان را در تمام حوزه ها به توسعه مطلوب رساند

به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، نشستی با حضور دو تن از اساتید دانشگاه ارمنستان با موضوع نقش و جایگاه زن در اندیشه امام خمینی و در در جامعه اسلامی ایران اجرا شد.
ویکتوریا آرکلوا استاد دانشگاه ارمنستان در عرصه مطالعه تاریخ ادیان با تمرکز بر جامعه شیعه در این برنامه ضمن تاکید بر دیدگاه متفاوت امام خمینی نسبت نظریات پست مدرن موجود در عرصه زنان اظهار داشت: امام خمینی نگرانی ها و توجهات خاصی به زنان داشتند. ایشان تاکید می کرند که نگاه منفی جامعه غربی بر زن ها و سوء استفاده غرب از آنان را کنار بزند. بدین سبب شاهد ایجاد شکل متفاوتی از هویت زنانه در ایران بودیم.
وی اضافه کرد: در ایران شاهد بودیم که زنان در عرصه های مختلفی پیشرفت کردند. جامعه سنتی که در گذشته زن ها را بطورکامل تحت حمایت خودش می گرفت ولی حالا این زن ها هستند که جامعه را حمایت می کنند. پایه موضوع زنان در خیلی از سیاسی است. اما در ایران من جذب راهبرد امام خمینی شدم که زن ها را وارد انقلاب کرد و تمرکزش بر این بود که در ایران از سوء استفاده هایی که جوامع غربی از زن می کند، جلوگیری شود.
آرکلوا در ادامه با اشاره به نقش ویژه ای که امام خمینی برای زنان در جامعه قائل بودند گفت: امام خمینی می گفتند که اسلام زن ها را در طبقه پایین قرار نمی دهد. بلکه می خوهد که آنها به سطوح بالا و تحصیلات عالی برسند. ما در سایر کشورهای اسلامی شاهد این سطح از توجه نیستیم. در چهار دهه قبل امام این راهبرد را اجرائی کردند و زن ها را در تمام حوزه های اجتماعی به توسعه مطلوب رساندند.
وی به بانوان برجسته ای که در ایران فعال می باشند اشاره نمود و اظهار داشت: بطورمثال خانم ابتکار به عنوان یک سیاست مدار که قبلاً معاون رییس جمهور بودند خانم الهام امین زاده خانم فرزانه شرفبافی که تنها زنی بود که در ایران شرکت دولتی داشت را می توانم نام ببرم. ما در کشورهای شرقی و غربی نیز شاهد نبودیم که یک زن بتواند یک شرکت هواپیمایی داشته باشد. آمارهای جالب توجهی دراین زمینه وجود دارد که نشان میدهد راهبرد امام خمینی مسیری برای پیشرفت خانواده در جامعه باز کرده است.
آرکلوا افزود: ما در خانواده های غربی و خانواده های سنتی شرقی شاهد این مسئله نیستیم. در جوامعی که سنتی و بسته هستند توجهی به زنان نمی گردد. اما می بینیم که ۹۰ درصد زن ها از انقلاب اسلامی حمایت کردند. ۷۵ درصد دانشجوها در ایران هم اکنون خانم ها هستند. زن ها موفقیت های ویژه ای در پست های بالاتر کسب کرده اند. قضات زن در ایران حضور دارند و زنان در مسابقات مختلف مثل المپیک فعالند. همین طور در فستیوال ها و جشنواره ها زن ها به عنوان بازیگر حضور می یابند. این ها نشان میدهد که راهبرد امام مسیر خودش را دارد.
این استاد تاریخ ادیان دانشگاه ارمنستان تمام کلیشه ها و خاصیت هایی منفی از ایران در اذهان غربی غلط دانست وآن ها را در امتداد اهریمن سازی از ایران عنوان نمود. وی اظهار داشت: مساله پوشش در ایران قانون است و باید آنرا رعایت نماییم. وقتی خیلی از زن ها سرشان را می پوشانند به این معناست که نوعی از آزادی برای خودم می خواهم. اما در غرب تفسیر غلطی از این مساله می شود. این یک رفتار بطورکامل آزادانه است.
آرکلوا اشاره کرد: شادی واقعی برای زن ها این است که فرصت داشتن خانواده و فرزند را داشته باشند و در عین حال به توسعه برسند. در خیلی از کشورها این فرصت فراهم نمی شود به عنوان مثال در افغانستان. ما شاهد می باشیم که در ایران مادران می توانند در جامعه حضور داشته و حرکت رو به جلوی خودرا طی کنند در صورتیکه مادر خوبی هم هستند. این همان راهبرد امام است.
وی اضافه کرد: اما در غرب تفسیر غلطی در مورد آزادی وجود دارد. چطور می شود که با شرایطی که زن در غرب دارد در اندیشه پیشرفت کرد؟ هم اکنون جنگ بزرگی مقابل جوامع سنتی اسلامی یا مسیحی در جریان است. در ارمنستان هم این را داریم.
آرکلوا در آخر اشاره کرد: در در چند دهه ما شاهد این هستیم که نهادهای سنتی با لیبرالیسم جایگزین می گردد. لیبرالیسم به هیچ کجا نمی رسد. جامعه ایران با قانون اساسی از زنان محافظت می کند، برای اینکه از باورها و اراده های سنتی و از شخصیت زنان محافظت می کند.
استاد دانشگاه ارمنستان در رشته تاریخ ادیان و مطالعات شیعه کتاب ها و مقالاتی در عرصه های مختلف دارد و معتقد می باشد که حمایت خانواده و فرزندان و حتی نوه اش و هماهنگی با آنها به او کمک می نماید و در زندگی فعالانه دارد متکی به آنها است.


منبع:

1403/03/14
15:29:47
0.0 / 5
255
تگهای خبر: اساتید , بازی , برنامه , جشنواره
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
sunblog