وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد

دوره های آموزشی آشنایی دانش آموزان با معضل اعتیاد

به گزارش بلاگ سان، وزیر آموزش وپرورش با اشاره به کارهای مشترک وزارت آموزش وپرورش با ستاد مواد مخدر اظهار داشت: کارهایی مثل کانون های یاریگران زندگی و دوره های توانمندسازی ویژه دانش آموزان، معلمان، اولیاء و پویش های سامانه شاد، نقش مهمی در آگاهی دانش آموزان و خویشتن بانی آنها داشته است.

دوره های آموزشی آشنایی دانش آموزان با معضل اعتیاد
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی در حاشیه جلسه تخصصی، معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور، اظهار داشت: راه ایجاد کردن هر رفتار درست و مطلوبی در دانش آموزان این است که کار گروهی و برنامه ریزی جمعی مبتنی بر آینده را در مدرسه ها اجرا نماییم. امروز هر آرزویی که درباره ی قوی شدن ایران داریم برای دستیابی به آن هدف در مدرسه و با مدرسه اتفاق می افتد.

وی با اشاره به نشست فصلی امروز که با عنوان نظام آموزشی و نقش آن در پیش گیری از لطمه های اجتماعی اعتیاد برگزار گردید، اظهار داشت: نتیجه جلسه امروز این شد که در پنج حوزه دانش آموزان، معلمان، خانواده ها، کتب درسی و سامانه شاد، برنامه های مشترکی برای آشنایی دانش آموزان با مسائل مختلف و در رابطه با موضوع اعتیاد برگزار می نماییم.

وزیر آموزش وپرورش افزود: تجربه نشان داده است کارهای مشترکی مثل کانون های یاریگران زندگی و دوره های توانمندسازی ویژه دانش آموزان معلمان و اولیاء و پویش های سامانه شاد که انجام دادیم نقش مهمی در آگاهی دانش آموزان و خویشتن بانی آنها داشته است. ضریب تاثیر این برنامه ها بسیار بالاست و باید دامنه تاثیر آنرا هم به کل دانش آموزان کشور افزایش دهیم.

صحرایی در پاسخ به این پرسش که آموزشها چقدر در کاهش اعتیاد در دانش آموزان موثر است؟ اظهار داشت: بطور کلی وضعیت ما از بسیاری
کشورهای جهان بهتر است اما وضعیت مطلوب زمانی است که حتی یک مورد هم نداشته باشیم. مسئله اصلی ما دادن پوشش صد درصدی در دانش آموزان و اثرگذاری برنامه هاست.

به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی همین طور در نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور نیز با اعلان اینکه دولت ها وظیفه پشتیبانی کامل از آموزش وپرورش را برعهده دارند، اظهار داشت: اصلی ترین حامی همیشه شخص مقام معظم رهبری بوده اند. ایشان در زمانی که تلاطم های مختلف منجر به بروز لطمه های مختلف شده است، حمایت خودرا اعلام نموده اند و این چیزی نیست به جز اهمیت موضوع آموزش وپرورش در ایران.

وی با اعلان اینکه موضوع آموزش وپرورش در هر جامعه ای از اهمیت بالایی برخودار است، تصریح کرد: اگر اقتصاد قوی، فرهنگ قوی و جامعه ای قوی می خواهیم باید از آموزش وپرورش حمایت نماییم. در حقیقت هر خاصیت خوبی را که از جامعه ای انتظار داریم، محل تبلور، شروع و ایجاد آن باید آموزش وپرورش باشد؛ دلیل این مساله هم جامعه آماری بالایی است که در اختیار این وزارتخانه است.

صحرایی با اشاره به وجود بیش از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز، دارا بودن حدود ۷۳۰ منطقه آموزش وپرورش و زیر نظر داشتن ۳۲ هزار کودکستان، اظهار داشت: از آموزش وپرورش در سند تحول بنیادین به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی یاد شده است.

وی معتقد می باشد که هر مدرسه مینیاتوری از کشور خودش است و در کشور ما نیز نظام تعلیم و تربیت یک ایران کوچک است. اگر این بحث را بپذیریم محل تحقق تمام رویاهای ما مدرسه خواهد بود.

وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: هرچقدر در مدرسه هزینه نماییم، لطمه های اجتماعی در جامعه کمتر خواهد بود و برای مرتفع ساختن آنها نیز بمراتب کمتر هزینه می نماییم. مدرسه نقطه آغاز به بار نشستن همه آرزوهای ما برای ایران است.

وی با یادآور شدن این مساله که ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از نمونه های کار موفق جمعی است، بیان کرد: هماهنگی، همدلی، همراهی، همسازی، همسویی و هم افزایی در تمامی امور این مجموعه مشاهده می شود، چون باهم برنامه ریزی می کنند و تخصصی اجرا می شود.

ایشان سپس سخنان خود موضوع سن را نخستین مولفه شروع توسعه و توسعه پذیری دانست و اضافه کرد: پدیده ها از سن کم فراگرفته می شود و ماندگاری دارد، اگر از کودکی رفتار خوبی فرا گرفته شود، در بزرگسالی آن فرد اساسا موفق خواهد بود. در آموزش وپرورش نیز به جهت اینکه دانش تبدیل به رفتار و مهارت شود باید از سنین پایین اقدام نمود.

صحرایی مولفه دوم در فاکتورهای توسعه را خانواده دانست و اظهار داشت: باید خانواده را در امور آموزش و تربیت شریک کرد چونکه نقش بسیار کلیدی دارد.
وی افزود: شکافی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی وجود دارد که باید آنرا پر کرد، چونکه نقش آموزش غیردرسی و غیر رسمی بسیار اهمیت دارد.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به نقش معلم و کتاب درسی به عنوان مولفه دیگر، اشاره کرد: نباید از نقش معلم و آموزش های کتب درسی غافل شد، برای اینکه هرکدام از این دو عنصر یکی از اصلی ترین مسیرهای توسعه هستند. باید با بهره گیری از محتوای کتاب درسی که معلم تدریس آنرا بر عهده دارد در راه توسعه گام برداشت. هم اکنون آموزش وپرورش بدنبال استفاده از این مساله است و نمونه بارز آن برگزاری تئاترهای درسی است که تمامی محتوای آن از دل کتاب درسی بیرون می آید.

صحرایی مولفه چهارم در رسیدن به توسعه را فضای مجازی دانست و تصریح کرد: باید تکلیف خودرا با این دنیای مجازی مشخص نماییم. وزارت آموزش وپرورش در این خصوص بستری قوی به نام شاد را در اختیار دارد که نهایت استفاده را از آن می برد و با برگزاری پویش های مختلف در آن بدنبال پر کردن شکاف دیجیتال است. همین طور ۷۳۰ منطقه آموزش وپرورش وجود دارد. بیش از چند میلیون متر مربع تابلوی اعلانات در ۱۲۰ هزار مدرسه، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان با ۱۱۵۳ شعبه همچون دیگر ظرفیتهای رسانه ای وزارت آموزش وپرورش است که به نحو احسن می توان از آنها بهره برد.




منبع:

1402/07/18
11:34:16
0.0 / 5
330
تگهای خبر: آموزش , برنامه , تئاتر , تدریس
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
sunblog