در گزارش بلاگ سان مطرح شد
تأثیر هوش مصنوعی بر رشد اجتماعی كودك
یک روانشناس، در ارتباط با نقش هوش مصنوعی در رشد اجتماعی کودکان، نکاتی را متذکر شد.
نصیره مقدم فر، در گفتگو با خبرنگار مهر، با تکیه بر امر تعلیم و تربیت در دوران کودکی که از اهمیّت ویژه ای
برخوردار است، اظهار داشت: تجربیّات دوره کودکی پایه و اساس عادات ها، مهارت ها، گرایش ها و به صورت کلی طرح رفتار فرد را در دوره های بعدی تشکیل می دهد. وی ادامه داد: بهبود روابط اجتماعی در سن کودکی از اهمیت به سزایی برخوردار است، چون که هرچه کودکان برقراری ارتباط با دیگران را بهتر بیاموزند در جامعه با مشکلات کمتری برخورد خواهند داشت. معمولا بعد از خانواده، مهدکودک و پیش دبستانی نخستین نهاد آموزشی است که کودکان در آن حضور می یابند و در آن می آموزند تا چگونه با دیگر همسالان و مربیان خود ارتباط برقرار کنند. بنابراین، رشد اجتماعی مهم ترین جنبه وجود هر شخص است، چونکه کودکان بدون رشد اجتماعی و داشتن مهارت های لازم قادر نیستند در تعامل اجتماعی با سایرین وظایف خویش را انجام دهند. این روانشناس حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: توجه به این نکته بسیار مهم می باشد که نارسایی مهارت های اجتماعی عامل تعیین کننده ای در افزایش مسائل روانی و ذهنی کودکان هم هست، رشد اجتماعی محیط و نهادهای اطراف کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. وجود شرایط مناسب محیطی، خانوادگی و اجتماعی در خلال سالهای اولیه کودکان پیش دبستانی تاثیر به سزایی در پیشگیری از مشکلات جسمی و روانی دارد؛ به صورتی که محققان به این امر مهم دست یافته اند که سالهای اولیه در شکل گیری هوش موفق، شخصیت و رفتار اجتماعی سالهای حساسی هستند و آثار بی توجهی اولیه می تواند اختلالاتی را به جای بگذارد. مقدم فر اضافه کرد: هوش موفق مجموعه یکپارچه ای از توانایی های مورد نیاز برای موفّقیت در زندگی است که فرد آنرا درون بافت فرهنگی-اجتماعی خود تعریف می کند. افراد از راه تشخیص نقاط قوت و پرورش آنها و هم تشخیص همزمان نقاط ضعف و پیدا کردن راه اصلاح یا جبران آنها، به موفّقیت دست می یابند. وی به مؤلفه های هوش موفق اشاره نمود و اظهار داشت: هوش تحلیلی، همان توانایی یادگیری و سازگاری با محیط است.
هوش خلاق، توانایی عرضه چاره جدید برای حل مسائل. را دارد و هوش عملی، هوشی است که بتوان با استفاده از آن موقعیّت هایی را که در زندگی روزمره پیش می آید مدیریت کرد. عضو سازمان نظام روانشناسی ایران اضافه کرد: افراد دارای هوش موفق، با استفاده از تعادلی که میان توانایی های تفّکر تحلیلی، خلاق و عملی برقرار می کنند به انطباق با محیط، تغییر و انتخاب آن دست می زنند. در واقع هوش موفق تلفیقی از توانایی های تحلیلی، خلاق و عملی است که به کودکان برای سازگاری، انتخاب و تغییر محیط به منظور رسیدن به اهداف خود در زندگی، با عنایت به بافت فرهنگی-اجتماعی کمک می نماید. وی با عنوان این مطلب که موفّقیت تنها در بافت فرهنگی اجتماعی خود فرد تعریف می شود، اظهار داشت: در فرهنگ اجتماعی ما، با عنایت به ارزش های مورد پذیرش جامعه، موفّقیت هم معنا و مفهوم خاص خویش را می یابد. بدین مفهوم که موفّقیت با عنایت به مجموعه ای از ارزش ها، ملاک ها و یا انتظارهای خود فرد و دیگران شکل می گیرد. بافت فرهنگی اجتماعی جوامع شرقی بخصوص جامعه ما، به لحاظ جمع گرایی و تاکید بر ارزش های خاص دینی، متفاوت از جوامع غربی است. رشد اجتماعی از راه هوش موفق می تواند قابل پیشبینی باشد چونکه کودکانی که به علت نداشتن هوش موفق گرفتار شکست های پیاپی می شوند گرفتار درماندگی آموخته شده می گردند و به این باور می رسند که هیچ وقت انسان موفقی نخواهند بود و همین مساله سبب کاهش رشد مهارت های اجتماعی در آنان می شود.
منبع: بلاگ سان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب