رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاكید كرد
پسماندسوزی تشدیدکننده آلودگی هوای کلانشهرها
به گزارش بلاگ سان، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این که پسماند سوزی عامل تشدیدکننده آلودگی هوا در کلانشهرها است، اظهار داشت: متاسفانه در اطراف کلانشهرها خصوصاً تهران شاهد اقداماتی همچون پسماندسوزی هستیم. این پسماندها، گازهای آلاینده ای منتشر می کنند که می تواند عاملی برای تشدید آلودگی هوا باشد.
داریوش گلعلیزاده در گفت و گو با ایسنا با تکیه بر این که پسماندسوزی در حاشیه شهر های بزرگ تشدیدکننده آلودگی هوا است، اظهارکرد: بر مبنای بند ۲۰ قانون هوای پاک، انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکانهای تعیین شده توسط شهرداری ها و دهیاری ها یا سوزاندن آنها همینطور سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی بعد از برداشت محصول ممنوع می باشد.
وی تصریح کرد: وظیفه جمع آوری و کنترل هرگونه پسماندی برعهده نهاد مرتبط می باشد. به صورت مثال مدیریت پسماندهای کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و پسماندهای حوزه شهری بر عهده شهرداری ها است. متاسفانه در اطراف کلانشهرها بخصوص تهران شاهد اقداماتی همچون پسماندسوزی هستیم. این پسماندها، گازهای آلاینده ای منتشر می کنند که می تواند عاملی برای تشدید آلودگی هوا باشد.
گلعلیزاده تصریح کرد: پسماندسوزی عامل اصلی آلودگی هوا نیست بلکه باعث تشدید این پدیده می شود و در بعضی از مواقع شاخص کیفیت هوا را در شرایط ناسالم قرار می دهد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: اگر داخل شهرها پسماندسوزی رخ دهد، شهرداری ها باید این مورد را مدیریت کنند. سازمان حفاظت محیط زیست از راه ادارات کل محیط زیست با دستگاههای اثرگذار بر آلودگی هوا برخورد می کند اما مشکل اصلی اینست که پسماندسوزی به دور از چشم سازمان حفاظت محیط زیست و یا شهرداری صورت می گیرد و هنگامی که به این مناطق رجوع می نماییم هیچ فردی در این مناطق وجود ندارد که مشغول پسماندسوزی باشد تا بتوانیم با او برخورد قانونی و یا به مراجع قضایی معرفی نماییم.
وی اضافه کرد: ضروری است بین دستگاههای اجرایی همگرایی ایجاد شود تا بتوان بر پسماندسوزی نظارت و از افزایش آن جلوگیری کرد.
به گفته گلعلیزاده منابع مختلفی همچون منابع ساکن و متحرک در ایجاد و تولید آلودگی هوا نقش دارند. اگر می خواهیم اقداماتی را برای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم، باید از افزایش منابع جدید آلودگی هوا جلوگیری نماییم و منابعی که وجود دارند را از راه راهکارهای قانون هوای پاک و سایر قوانین تحت کنترل و نظارت داشته باشیم همینطور سهم انتشار این منابع را به حداقل برسانیم.
وی افزود: ما هم تلاش می نماییم تا سهم انتشار آلاینده را کاهش دهیم و منابع کشور را هدفمند عرضه می نماییم. همچون اقداماتی که در جهت کاهش آلودگی هوا در حال انجام می باشد میتوان به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با همکاری وزارت کشور و شهرداری ها اشاره نمود. برنامه های خوبی در این حوزه تدوین شده است. مورد دیگر هم از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است. خوشبختانه برای نخستین بار طرح عملیاتی بسیار مثبتی در چارچوب آئین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو تهیه شده است که اگر به تصویب دولت برسد در زمینه تأمین اعتبار برای اسقاط خودرو اتفاقات مثبتی رخ می دهد چون به منابع دولتی وابسته زیادی نخواهیم داشت و از اعتباری که صاحبان خودرو های فرسوده برای گواهی اسقاط می پردازند هزینه ها تأمین و یک چرخه مناسب ایجاد می شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: شهرداری ها هم می توانند در چارچوب تسهیلات به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها کمک کنند. موتورسیکلت ها هم در دستور کار قرار دارند و اگر طرح عملیاتی در نظر گرفته شده به تصویب دولت برسد، حداکثر از سال ۱۴۰۳ اجرا می گردد.
گلعلیزاده در انتها اظهار داشت: بحث دیگر هم توسعه نیروگاه های تجدیدپذیراست و وزارت نیرو در این حوزه برنامه های مناسبی در مورد تولید ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر دارد چونکه ایران در این حوزه از ظرفیتهای بسیار مناسبی برخوردار می باشد. با این کار ناترازی انرژی پوشش داده می شود تا اختلالی در کسب و کار و تولید هم ایجاد نشود و در نیمه دوم سال بخصوص زمستان اگر به ظرفیتهای انرژی تجدیدپذیر افزوده شود، ناترازی گاز نخواهیم داشت و دیگر با افزایش آلودگی هوا مواجه نمی شویم.
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب