دكتر طهرانچی در جلسه آمایش اقتصادی اجتماعی استان البرز:
به دنبال اتصال علوم حرفه ای به صنعت و بازار هستیم
به گزارش بلاگ سان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این دانشگاه در حوزه اشتغال به دنبال اتصال علوم حرفه ای شامل رشته های مهندسی، علوم اجتماعی، پرستاری و دامپزشکی به صنعت، بازار، سازمان های فرهنگی، کسب و کار دانش بنیان و نظام اداری کشور است.
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، جلسه آمایش اقتصادی اجتماعی استان البرز عصر روز چهارشنبه (۱۱ اسفند) به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور رؤسای دانشکده ها و مدیران گروههای علمی در رابطه با سند آمایش اقتصادی اجتماعی استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.
طهرانچی در ابتدای این نشست، به وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در یک دهه گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: وقتی به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم، این دانشگاه با یک اتفاق روبرو شده بود، به صورتی که جمعیت دانشجویی آن از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به نزدیک یک میلیون نفر کاسته شده بود، یعنی به صورت میانگین سالی ۱۵۰ هزار نفر کاهش جمعیت دانشجویی در دانشگاه رخ داده بود و اگر همین روند طی می شد، خسران جدی برای دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال داشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دانشگاه در واقع شاهد رویگردانی مردم از آموزش پذیری بود. برخی معتقد بودند که کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در جهت کاهش جمعیت است، اما اگر دقت می کردند، شیب کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از حالت طبیعی بسیار بیشتر بود.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه روند جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تا قبل از سال تحصیلی ۹۱ -۹۰ افزایشی بود، عنوان کرد: سال ۹۱-۹۲ برای نخستین بار دانشگاه آزاد اسلامی با کاهش ۵۰ هزار دانشجو در ورودی جدید مواجه گردید. مسؤلان وقت دانشگاه در آن مقطع تصمیم گرفتند برای جبران کاهش جمعیت دانشجویی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بالا برند.
وی با اشاره به اینکه اگر در حل مسأله به صورت دقیق و صدمه شناسانه عمل نشود، احتمال صدمه های جدی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مدیران وقت دانشگاه آزاد اسلامی زمانی که با کاهش جمعیت دانشجویی مواجه گشتند، ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد را از یکصد هزار نفر به ۱۸۰ هزار نفر بالا بردند و یک دفعه ۸ هزار رشته محل جدید برای دانشگاه آزاد اسلامی دریافت شد. جمعیت دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی هم از ۱۰ هزار نفر به ۶۲ هزار نفر افزایش یافت. با این اقدامات، به ظاهر مسأله دانشگاه حل شد، اما در واقع این گونه نبود.
وی اضافه کرد: این رفتارها سبب شد تا یک فضای غیرحقیقی و نامناسب در پاسخگویی به جریان دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد. به تبع آن درآمد دانشگاه به صورت کاذب افزوده شد و باعث مجموعه رفتارهای کاذب در دانشگاه شد، به صورتی که در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ یکی از اساتید دانشگاه آزاد به تنهایی تعداد بیشتر از حدی رساله و رساله راهنمایی می کرد.
جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی حالا به یک رشد منطقی رسیده است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حالا جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه به یک رشد منطقی رسیده است، تصریح کرد: تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۱-۹۰ حدود ۱۲ هزار نفر بود و الان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹، این عدد به ۱۷ هزار نفر رسیده که نشانگر یک رشد منطقی در روند افزایش دانشجوست و دانشگاه در این فضا صدمه نمی بیند.
طهرانچی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۷ زمانی که بعنوان خادم مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان مرکزی آمدم، درآمدهای دانشگاه در شیب منفی قرار گرفته بود و باوجود اضافه شدن رشته ها، نیروی انسانی و افزایش حقوق، شاهد کاهش جدی درآمد بودیم؛ به صورتی که ۸۹ درصد واحدها زیان ده بودند و بیشتر از ۲۰۰ واحد و مرکز دانشگاهی بین ۵ روز تا ۵ ماه نمی توانستند حقوق پرداخت کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی به صورت «کلاس محور» طراحی شده، نه «استادمحور»
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از همان ابتدا بررسی وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی را شروع کرده و به این نتیجه رسیدیم که دانشگاه آزاد اسلامی به صورت «کلاس محور» طراحی شده، نه «استادمحور» و دارای فضای جزیره ای غیرمتصل است که سبب شده فضای بیرون دانشگاه، به دانشگاه تعدی داشته باشد. ازاین رو با همه وجود به دفاع و صیانت از اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی برخاستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه آموزش غیرکاربردی دانشگاه باعث رویگردانی مردم از آموزش پذیری می شود، اظهار داشت: خوشبختانه با تغییر ریل و اجرای سیاست های جدید دانشگاه همچون توجه به آموزش کاربردی، مهارت آموزی دانشجویان، راه اندازی سراهای نوآوری، مدارس مهارتی و... رغبت مردم به دانشگاه آزاد اسلامی افزوده شد و روند رشد منفی جمعیت دانشجویی دانشگاه متوقف و اصلاح گردید.
طهرانچی انضباط آموزشی و پژوهشی مبتنی بر پلت فرم را گام دیگر دانشگاه در این دوره عنوان نمود و اضافه کرد: سامانه های آموزشیار و پژوهشیار سبب انضباط بخشی آموزشی، پژوهشی و مالی دانشگاه آزاد اسلامی شد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با قدردانی از همراهی اعضای هیأت علمی و اساتید حق التدریس دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای همه گیری کرونا، عنوان کرد: دو سال در چنین روزهایی که شاهد پاندمی ویروس کرونا بودیم و در دوره ای که دولت وقت، برنامه مشخصی بخصوص برای آموزش در دانشگاه ها و مدارس نداشت، دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه برگزاری غیرحضوری کلاس های آموزشی خویش را صادر کرد و ۲۵ هزار عضو هیأت علمی و ۳۸ هزار استاد حق التدریس این دانشگاه پای کار آموزش مجازی آمدند و توانستیم فضای همه گیری ویروس کرونا را در دانشگاه مدیریت نماییم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بحمدالله حالا دانشگاه آزاد اسلامی شرایط سخت مالی را پشت سر گذاشته و وارد صحنه تأثیرگذاری در کشور بعنوان دانشگاه پیشرو و دارای برنامه شده و مقرر است نقش آفرینی کند. خودمان باید جایگاه درخور دانشگاه آزاد اسلامی را پیدا نماییم نه این که به ما جایگاه بدهند.
طهرانچی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید اثرات بازتابی را در محیط ملی ترک کند، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی به واسطه مردمی بودن، گستردگی در کشور و دارا بودن شبکه دانشگاهی، بازتاب اقدامات خویش را در جامعه زودتر از سایر دانشگاه ها درک می کند. ازاین رو دانشگاه آزاد اسلامی با توکل به خداوند به جایگاه اصلی خویش باز می گردد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی از تک محوری بودن در دانش و برون دادهای علمی، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید به انسان، جامعه و طبیعت داشته باشد، چون که نیازها تغییر کرده و دانشگاه هم باید متناسب با این تغییرات خویش را متحول کند.
دانشگاه باید در اقتصاد، امور فرهنگی-اجتماعی و فناوری اثرگذار باشد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد پل ارتباطی بین دانش و محیط برپایه سند آمایش استان ها و کاربست دانش را از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در جهت تحقق سند تحول و تعالی برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه تابحال فقط به برون دادهای علمی توجه داشته، این در شرایطی است که باید تأثیرگذاری در اقتصاد، امور فرهنگی-اجتماعی و فناوری سه برون داد دیگر دانشگاه باشد. معتقدیم که دانشگاه آزاد اسلامی باید دانش عمومی را افزایش داده و علم آن در اقتصاد و اجتماع نمود داشته باشد و منجر به فناوری شود.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست دو ساعته، به تشریح سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و تصریح کرد: تحول در نظام پژوهش و فناوری یکی از اهداف برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی است که به دنبال چرخش تحول آفرین از «عرضه محوری» مقاله گرا و غیرهدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به «تقاضامحوری» و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی، تربیتی محلی و ملی متأثر از چالش های آمایش به محور و تحولات سریع اجتماعی فناورانه است.
تحول در اقتصاد و مدیریت؛ از اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی
طهرانچی تحول در اقتصاد و مدیریت را یکی دیگر از اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان نمود که باید مورد توجه اساسی دانشکده ها، مدیران گروههای علمی و اعضای هیأت علمی در رابطه با این حوزه قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: تحول در اقتصاد و مدیریت باید با چرخش تحول آفرین از اقتصاد شهریه محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک، به پایداری اقتصادی مبتنی بر درآمدزایی از جریان یادگیری تحول آفرین و پژوهش و نوآوری کارآمد همراه با تعالی سازمانی و نگاه از مدیریت جزیره ای به مدیریت شبکه ای داده مبنای یکپارچه با استفاده حداکثری از سامانه سپاری محقق شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دانشگاه در حوزه اشتغال، به دنبال اتصال علوم حرفه ای شامل رشته های مهندسی، علوم اجتماعی، پرستاری و دامپزشکی به صنعت، بازار، سازمان های فرهنگی، کسب و کار دانش بنیان و نظام اداری کشور است.
طهرانچی با تاکید بر این که برپایه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه سه محور راهبردی «پرورشگر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» را در چارچوب ۱۰ بسته کاری، اهداف و راهکنش ها پیگیری می کند، اضافه کرد: ارتقاء قابلیت حل مسأله مبتنی بر نیازهای آمایشی، افزایش درآمدها و منافع دانشگاه از فعالیتهای پژوهشی و خدمات آزمایشگاهی، توسعه کمی و کیفی فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی، افزایش فعالیت ها و قابلیت های بین المللی نظام پژوهشی دانشگاه و ارتقاء نظام پژوهش تحصیلات تکمیلی با قابلیت حل مسأله همچون این اهداف است.
افزایش سهم پژوهش های به کاربست رسیده و فناوری های کاربردی
وی افزود: افزایش سهم پژوهش های به کاربست رسیده و فناوری های کاربردی ساخته شده، افزایش پژوهش های تحصیلات تکمیلی منجر شده به نوآوری و فناوری کاربردی، افزایش فناوری ها و دستاوردهای پژوهشی به فروش رفته، توسعه کمی و کیفی واحدهای نوآور و کسب و کارهای دانش بنیان نوپا و بالغ متشکل از دانشجویان و اعضای هیأت علمی و ارتقاء جایگاه دانشگاه در زیست بوم نوآوری کشور از دیگر اهدافی است که دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به راهکنش ها اشاره و خاطرنشان کرد: ترویج بسترسازی و تسهیل تجاری سازی و بازاریابی فناوری ها و محصولات دانش بنیان، ذینفع کردن مؤثر کنشگران نظام پژوهش دانشگاه به تناسب مشارکت شان در فرایند تجاری سازی علم و هماهنگ سازی و تحقق زنجیره ارزش ایده تا محصول در نظام آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه همچون این راهکنش هاست.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، طهرانچی در انتها اظهار داشت: سند آمایش استان البرز باید هرچه سریع تر تهیه و نهایی شود تا مأموریت گرایی و رشته های استان را مشخص نماییم. کرج از شهر جوار تهران به استان البرز تبدیل شد و در فرهنگ آن هم باید این اتفاق بیافتد. دانشگاه آزاد اسلامی باید در حل صدمه ها و معضلات و صدمه های اجتماعی و اقتصادی نقش آفرین بوده و برای پیشرفت جامعه و صنعت برنامه داشته باشد.
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب